Gisteren stond er een goed verhaal in DvhN over trein/tram verbindingen in het Noorden.
Volgens gedeputeerde Marc Jager schrijft Drenthe een volledige treinverbinding tussen Groningen en Emmen veel te snel af. Dat zei overigens zijn voorganger Bleker ook al heel vaak. Die noemde de absolute afwijzing zelfs heel on-drents, onvoorstelbaar dom, en slecht voor de ontwikkeling van de Veenkolonien. Het is ook van de gekke dat de twee provincies hier niet veel beter overleggen. Het is al weer 2 jaar geleden dat een motie van GroenLinks om in gezamenlijk overleg met Groningen te kijken naar de mogelijke trein verbinding, werd aangenomen. Maar kennelijk is dat overleg er nog steeds niet. Drenthe maakt een visie voor 2040, waar die trein niet hetzelfde spoor volgt. Drenthe kiest voor een verbinding langs de N34. Groningen gaat verder van Veendam , naar Stadskanaal ...en dan ...stukje niets en dan vanaf Emmen gaat het weer verder....Hoezo aansluiting??
Gedeputeerde Bats presenteert nu een visie voor 2040, maar wat gebeurt er nu, op dit moment?? Is er nu overleg of niet? Bij de Schipholtrein, de intercity die nu nog stopt in Beilen, Hoogeveen en Meppel was dat overleg er wel. Vanuit SNN kwam er zelfs op het allerlaatste moment een brief richting Tweede Kamer, waar gepleit werd voor het niet meer stoppen op die 3 stations. Het belang van Drenthe was daar beetje erg moeilijk te vinden, maar het belang van Groningen was veel duidelijker.
Bij het sluiten en slopen van het station Bargeres in Emmen, is de vraag helemaal wat Bats bezielt. In tijden van krimp is duidelijk dat het nieuwe station Delftlanden veel en veel minder passagiers zal trekken dan Bargeres. Kies er dan voor om beide stations open te houden, roep ik al jaren en verrassend of niet, zelfs de minister zegt dat.
Maar Bats gaat onverstoorbaar door,
het lijkt er steeds meer op dat hij het spoor bijster is...
vrijdag 26 maart 2010
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten