vrijdag 26 november 2010

Aanbesteding openbaar vervoer...Eigen bus bedrijf?

FNV bondgenoten heeft een rapport opgesteld over de sociale gevolgen van de aanbestedingen in het OV in Groningen en Drenthe. De inhoud was voor ons reden genoeg om dit rapport direct te agenderen voor een volgende vergadering. Er kan heel wat geleerd worden. Uiteraard weet GS dat ook wel, maar toch is het goed hier nog eens heel fundamenteel naar te kijken.
Het oude idee van GroenLinks om een Eigen Drents Bus bedrijf op te richten, komt dan natuurlijk vanzelf weer boven drijven. Marktwerking heeft zo leert ons dit rapport nog weer eens niet alleen economische gevolgen, maar zeker ook sociale. Het oude Nutsbedrijf keek daar vanzelf sprekend naar. Een commercieel bedrijf kijkt van zelfsprekend naar de winst.
In Drenthe hebben we in feite al een soort tussenvorm, omdat opbrengst verantwoordelijkheid ed. bij de provincie ligt. Het busbedrijf wat nu het beste aan de de eisen van de provincie voldoet, mag de bussen laten rijden. Maar het waar en hoe wordt ook al grotendeels door de provincie voorgeschreven. Het is maar kleine stap verder en de provincie is zelf weer het busbedrijf...het zou voor én de reizigers, én de chauffeurs, én de monteurs, én de planners, én alle gebouwen veel duidelijkheid geven. Daarnaast nog veel goedkoper ook...

1 opmerking:

Buspassagier uit Groningen zei

Wat is het grote voordeel van een 'benauwd'Drents busbedrijf? Er gaan toch vanuit Drenthe ook bussen naar bijvoorbeeld Groningen of Stadskanaal? Of moeten de passagiers dan maar bij de provinciegrens uitstappen. Wat zegt u gewoon doorrijden tot de eindbestemming? Wat is dan het verschil met hoe het nu is?